مدافعون - مدافعان حرم

مدافعون - پایگاه اطلاعاتی رسمی مدافعان حرم و جبهه مقاومت

مدافعون - مدافعان حرم

مدافعون - پایگاه اطلاعاتی رسمی مدافعان حرم و جبهه مقاومت

مدافعون - مدافعان حرم

رفع الله رایة العباس
کلنا عباسک یا زینب
لن تسبی زینب مرتین
لبیک یا حسین
لبیک یا زینب
مدافعون - پایگاه رسمی مدافعان حرم

آخرین نظرات
  • ۱
  • ۰

سپاه بین المللی مدافعان حرم

مدافعان حرم بزرگ ترین گروه نظامی شیعی در سوریه و عراق است که با هدف مقابله با تخریب حرم ها و مراقد اهل بیت به ویژه حضرت زینب س توسط تروریست های تکفیری شکل گرفت. معیارهای این گروه، ایمان به اسلام، مقاومت در تروریست های تکفیری و پذیرش رهبری ولی فقیه است. فرماندهی مسئولیت فعلی این گروه، با لواء ابوالفضل العباس ع است. این گروه از آغاز شکل‌گیری در سال 2013 تا کنون درگیری‌های زیادی با نیروهای تکفیری داشته است که از مهم‌ترین این درگیری‌ها عملیات پاکسازی زینبیه و اطراف محله زینبیه و نبرد با تروریست های تکفیری در سوریه و عراق است. مدافعان حرم توانستند پس از این همه درگیری با تکفیری ها آنان را وادار به عقب نشستن از منطقه زینبیه و آزاد کردن مناطق شیعی نشین از دست تروریست های تکفیری نماید. این گروه علاوه بر فعالیت‌های نظامی، فعالیت‌های اجتماعی و عام المنفعه ی گسترده‌ای در زینبیه دمشق دارد و تعدادی از نیروهای مدافعان حرم در حرم و مرقد حضرت زینب س جهت خدمت حضور دارند. مدافعان حرم با ایران پیوندهای عمیقی دارد و از حمایت همه‌جانبه نظام ایران برخوردار است. ارتباط مدافعان حرم با نظام سوریه به عنوان یکی از محورهای مقاومت علیه اسرائیل همواره وجود داشته است و امروزه نیز حزب‌الله در کنار ارتش سوریه در حال نبرد با تکفیری‌ها و تروریست‌ها است.

مدافعان حرم
مسئولیت:
لواء ابوالفضل العباس
گروه ها: لواء ابوالفضل العباس - لواء ذوالفقار - حزب الله لبنان - سپاه بدر عراق - کتائب حزب الله عراق - عصائب اهل حق - لواء یوم موعود (جیش المهدی)
بنیانگذاری: 2013 م
تعداد:
 مشخص نیست
دین اسلام،شیعه
کشور بین المللی
وبگاه
مدافعان حرم

تشکیل مدافعان حرم

پس از جنگ دولت سوریه  با تروریست های تکفیری ، با توصیه سید حسن نصرالله برای حفاظت از حرم های اهل بیت و شیعیان . مدافعان حرم را با هدف محافظت از شیعیان تأسیس گردید. پس از تخریب مرقد حجر بن عدی صحابه پیامبر و حضرت علی در سوریه، مسئولیت این گروه به لواء ابوالفضل العباس سپرده شد.

تخریب مرقد حجر بن عدی در سال 2013 میلادی و هم‌چنین اشغال سوریه توسط تروریست های تکفیری سبب شد که شیعیان تصمیم گرفتند همگی در جهت رسیدن به اهداف خود تحت تشکلی واحد فعالیت‌های خود را ادامه بدهند.

 

۷ گروه اصلی شیعیان که درگیر مبارزه با تروریست های تکفیری هستند عبارت است از:

۱ – حزب الله لبنان: دبیر کلی این گروه را سید حسن نصرالله بر عهده دارد.

۲ – لواء ابوالفضل العباس: فرماندهی این گروه را حسین ابو عجیب برعهده دارد.

۳ – لواء ذوالفقار: ابو شهد الجبوری مسئولیت این گروه را بر عهده دارد.

۴ – سرایا السلام ( نام قبلی جیش المهدی - نام دیگر لواء الیوم موعود): سید مقتدی صدر رهبر این گروه است.

۵ – سپاه بدر عراق: هادی العامری ریاست این گروه را عهده دار است.

۶ عصائب اهل حق: دبیر کل این حزب شیخ قیس خز علی است.

۷ – کتائب حزب الله عراق: شیخ عباس المحمداوی دبیرکل  نیروهای حزب الله عراق است.

و همچنین حرکة النجبا و کتائب سید الشهدا و سرایا الخراسانی و گروه های دیگر ...

این هفت گروه از میان خود، تیپ ابوالفضل العباس را مأمور تهیه ایجاد تشکلی واحد کردند. ثمره تلاش این گروه های مذکور، بیانیه رسمی اعلام موجودیت لواء ابو الفضل العباس بود که در اوایل سال 2013 منتشر شد ؛ بیانیه ای که در آن به تشکیل گروهی جدید و بین الملی توافق شده بود. معیارهای این گروه جدید عبارت بود از: "ایمان به اسلام – مقاومت در برابر گروه های تکفیری ".

آنان این طرح نهایی را به مراجع تقدیم کردند و مورد موافقت مراجع قرار گرفت. پس از آن گروه‌ های موافق طرح یادشده، ساختارهای تشکیلاتی موجود خود را به منسجم کردند و رهبری آن را به تیپ ابوالفضل العباس سپردند. هم‌چنین نفرات آن گروه ها، اولین هیأت رهبری تیپ جدید را با نام «لواء ابوالفضل العباس» تشکیل دادند. این تشکل در اواخر سال 1392 به وجود آمد.

http://www.abna.ir/cache/image/2014/08/24/31a5e90c37f3b2602907375aa7a3bda3.jpg

شیخ قیس خزعلی ؛ دبیر کل عصائب اهل حق عراق در کنار سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران

دوره فعالیت در سوریه

مدافعان حرم در سال بهمن ماه 1391 شمسی به وجود آمد اما تا خرداد 1393 فعالیت‌های خود را سوریه ادامه می‌داد. و بعد از حمله گروه تروریستی داعش به عراق; مدافعان حرم فعالیت خود را در خاک عراق در مبارزه با نیروهای ترورستی ادامه داد.

http://abna.co/a/uploads//457/7/457794.jpg

شهید علی شبیب محمود یکی از برجسته‌ترین رهبران مدافع حرم بود که هنگام حمله خمپاره ای تروریست‌ها به حرم حضرت زینب پرچم یا زینب را بر فراز گنبد حضرت زینب کبری(س) به اهتزار درآورد.

فعالیت های مدافعان حرم

نخستین و سهمگین‌ترین حملات گروه های تکفیری در بهمن ماه 1391 بود. . این درحالی است که گروه‌های تروریستی فعال در سوریه در حمله‌ای جدی و خطرناک تلاش داشتند، تا با یک کامیون بمبگذاری شده حرم مطهر حضرت «زینب»(س) را منفجر کنند، اما این کامیون بمبگذاری شده به پیش از ورود به ترمینال خودروهای نزدیک به حرم مطهر به همراه این کامیون منفجر می‌شود و این عملیات انتحاری ناکام می‌ماند. سید حسن نصر الله در فروردین ماه 1392 بعد از این واقعه، در بیانیه ای بیان کرد "افرادی هستند که از این مرقد دفاع می کنند و برای دفاع از آن حاضر به شهادت هستند؛ آنان از فتنه جلوگیری می‌کنند. جلوگیری از سیطره گروه‌های مسلح بر مرقد حضرت زینب (سلام الله علیها) و منع تکفیری‌ها از تخریب این مرقد واجب است" بعد از این بیانیه حزب الله لبنان حضور جدی خود را اعلام کرد و همچنین مدافعانی از سوریه و عراق لبنان و ایران به مدافعان حرم پیوستند.

پس از این بیانیه، حزب الله چندین عملیات علیه تروریست ها در سوریه طراحی و اجرا کرد. این مقاومت‌ها منجر شد تروریست ها از بلندی های جولان، عرسال و بخشی از جنوب غربی سوریه عقب‌نشینی کنند و بدین ترتیب تروریست ها در اجرای این عملیات که منجر به اشغال بخش‌های وسیعی از سوریه شده بود با شکست مواجه شود.

اعلام موجودیت

لواء ابوالفضل العباس برای نخستین بار پس از بیانیه اعلام موجودیت رسمی خود در تاریح 1391/11/12 شمسی، مسئولیت دفاع از حرم را بر عهده گرفت و در همان تاریخ همزمان با عقب‌ راندن تروریست ها از منطقه زینبیه طی یک بیانیه‌ای رسمی موجودیت خود را اعلام و ایدئولوژی و استراتژی خود را بیان نمود. متن این بیانیه توسط ابو عجیب، فرمانده لواء ابوالفضل العباس در حرم حضرت زینب در زینبیه دمشق قرائت شد.


به ترتیب از راست به چپ: شهید «ابوهاجر» مرد شماره دو "لواء ذوالفقار"٬ «ابوشهد» فرمانده کل "لواء ذوالفقار" و «ابوعجیب» فرمانده کل "لواء ابوالفضل العباس"

ایدئولوژی و استراتژی

فیلم منتشره از گردان «ابو الفضل العباس» در سایت‌ها مختلف اینترنتی افرادی را نشان می‌دهند که با پوشاندن چهره‌های خود بیانیه تاسیس و شکل گیری این گردان را با هدف «حمایت و محافظت از بارگاه حضرت «زینب»(س) از تروریست‌های وابسته به گروه «ارتش آزاد سوریه» و گروه تکفیری جهادی «جبهه النصره» قرائت می‌کنند. در حالی‌که در این فیلم نیز تصاویری از آیت الله «سید محمد صادق صدر»، مرجع دینی راحل عراق مشاهده می‌شود.

مدافعان حرم در نخستین بیانیهٔ و فیلم رسمی منتشر شده خود  چنین اعلام موضع می‌کند: که فقط برای حفاظت از حرم حضرت زینب و مراقد اهل بیت تأسیس شده است و تنها هدفش حفاظت از حرم های اهل بیت است و در این بیانیه می‌گوید:‌ این گردان برای مقابله با خطر تهدید و انهدام آن از سوی گروه‌های تروریستی تشکیل شد و ما می‌دانیم هدف اصلی گروه‌های تروریستی مستقر در مناطق اطراف منطقه «زینبیه» حمله به حرم و تخریب و انهدام آن است و تیپ «ابو الفضل العباس» تنها با یک هدف یعنی حمایت از حرم و محافظت آن از این حملات تشکیل شد.
و همچنین تاکید کرد که این گردان به شکل مستقل از نیروهای ارتش سوریه فعالیت می‌کند و تنها انگیزه اعضای این گروه جلوگیری از وقوع خشونت‌ها و جنگ‌های طایفه‌ای است که مشابه آن را در سال 2006 و پس از انهدام مرقد امامین عسکریین توسط جهادی‌های تکفیری در عراق مشاهده کردیم. مدافعان حرم همچنین به عنوان مهم‌ترین هدف، متعهد به جنگ علیه تروریست های تکفیری و بیرون راندن ایادی آنان از خاک حرم های اهل بیت در سوریه است. و همچنین این گروه در جهت خروج کامل نیروهای تکفیری و سازمان‌های وابسته‌ به القاعده از سوریه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. جنگ با تروریست ها مهم‌ترین دغدغه‌ی مدافعان حرم است و این تنها مربوط به حضور تروریست ها در سریه نمی‌شود؛ بلکه، به عنوان یک هدف کاملاً مشخص نابودی کامل تروریست ها و استقرار امنیت و حاکمیت بر حرم های مطهر اهل بیت مدنظر ما می‌باشد.

فرماندهان مدافعان حرم

حسین ابو عجیب به عنوان فرمانده و ابو شهد الجبوری جانشین و شهید فاضل صبحی به عنوان جانشین دوم تعیین شدند.

فرمانده کل سپاه مدافعان حرم (لواء ابوالفضل العباس)

روابط میان حزب الله لبنان و مدافعان حرم

حزب الله و مدافعان حرم هر دو در عرصه و منطقه واحدی فعالیت دارند و همین امر باعث شد که سطح تماس این دو بایکدیگر زیاد باشد.

ورود نیرو های حزب الله لبنان به سوریه از اوایل 2013 میلادی شروع شد و در نیمه های سال میلادی به شدت واردشدند. در طول این مدتایرانوسوریهبسیار کوشیدند تا این نیروها به زینبیه منتقل شوند. نتیجهٔ این رایزنی‌ها این شد که نیمه سال میلادی 2013 تجهیزات و نیرو ها در منطقه زینبیه مستقر شدند.

و همچنین "مقاومت اسلامی در سوریه" که شاخه رسمی حزب الله سوریه است در فروردین 1393 با اعلام خبر شهادت هشت تن از رزمندگانش برای اولین بار به صورت رسمی اعلام موجودیت کرد.

شهادت فاضل صبحی مشهور به ابو هاجر

فاضل صبحی از نیروهای عراقی بود.. وی که از اعضای کتائب حزب الله عراق هم بود به عنوان جانشین لواء ذوالفقار انتخاب شد اما فرماندهی او در سمت جانشینی مدافعان حرم کوتاه و کمتر از ۹ ماه بود.

ابوشهد؛ فرمانده کل لواء ذوالفقار

ابوشهد در مورد این عملیات اظهار داشت: عملیات آزاد سازی منطقه "عتمان" را در روز دوشنبه 16 سپتامبر ـ 25 شهریور ماه ـ  از ساعت 4 بامداد (به وقت محلی) آغاز کردیم. درگیری شدید شد و ضربات مهلکی را بر پیکره دشمن وارد کردیم.

وی ابوهاجر را جانشین خود نام برد و درباره نحوه شهادتش توضیح داد: ظهر شده بود و ما حدداً 200 متر از اراضی منطقه "عتمان" را از چنگ دشمنان خارج کردیم. حوالی ساعت 14:30 (به وقت محلی) در حالی که برای رفع خستگی در حال بازگشت بودیم؛ یکی از تک تیراندازهای تکفیری به صورت غافلگیرانه، «فاضل صبحی» که مشهور به "ابوهاجر" بود را با گلوله قناسه هدف قرار داد.


شهید «فاضل صبحی» ملقب به ابوهاجر؛ مرد شماره دو "لواء ذوالفقار"

ابوشهد افزود: تک تیرانداز از فاصله 500 متری ابوهاجر را نشانه رفت و گلوله اول به کمر وی اصابت کرد و وقتی به طرف دشمن برگشت، گلوله دوم به سینه اش برخورد کرد.

شهید علی شبیب محمود

شایان ذکر است، شهید علی شبیب محمود یکی از برجسته‌ترین رهبران مدافع حرم حضرت زینب(س) در منطقه زینبیه(س) بود که هنگام حمله خمپاره ای ترویست‌های سوریه به حرم مطهر با شجاعت و شهامت پرچم یا زینب(س) را بر فراز گنبد عقیله قمر بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) به اهتزار درآورد.

«علی شبیب محمود» ـ که نام جهادی وی "ابوتراب" بود ـ فرماندهی گردان "القوات الخاصة" یا همان "یگان ویژه حفاظت از حرم" را بر عهده داشت. وی که از فرماندهان ورزیده حزب الله لبنان بود روز تاسوعای حسینی به درجه رفیع شهادت رسید.

«ابو غدیر» فرمانده نیروهای "خدام العقیلة" یکی دیگر از گردان های مدافعان حرم حضرت زینب(س)٬ که رابطه صمیمی و دوستانه‎ای با علی شبیب محمود داشت جزئیاتی از شهادت وی را بیان کرد.

ابو غدیر با تایید خبر شهادت فرمانده گردان "القوات خاصة" در روز تاسوعا اظهار داشت: علی شبیب محمود از رمضان سال 1434 به عضویت مدافعان حرم درآمد ولی به دلیل رشادت‎ها و دلاورمردی‎هایش به سرعت به مقام فرماندهی گردان "القوات الخاصة" رسید.

وی درباره ماجرای شهادت ابوتراب هم گفت: صبح روز چهارشنبه 22 آبان 1392 ـ مصادف با روز تاسوعای حسینی٬ ـ عملیاتی را تحت عنوان "عاشورای 1" با همکاری گردان‏های "خدام العقیلة"٬ "قوات خواصة" و دو گردان دیگر برای آزادسازی سه منطقه "الحجیرة"٬ "حی الغربة" و "یلدا" از دست تکفیری های مسلح آغاز کردیم.

وی تاکید کرد: در این عملیات٬ تا حوالی اذان مغرب دو منطقه "الحجیرة"٬ و "حی الغربة" را کاملاً در اختیار گرفته و از دست نیروهای تکفیری خارج کردیم.

فرمانده گردان خدام العقیله افزود: در این عملیات «حسن محمد عباس» مدافع حرم اهل افغانستان٬ «حاج صادق» مدافع حرم اهل لبنان و درنهایت «علی شبیب محمود» که وی نیز اهل لبنان بود به شهادت رسیدند.

ابو غدیر با بیان اینکه "در دفاع از مناطق مجاور حرم حضرت زینب٬(س) تاکتیک های خاصی داشتیم" تصریح کرد: حسن محمد عباس با گلوله یک تک تیرانداز به شهادت رسید.

این مقام مدافع حرم به موضوع شهادت علی شبیب محمود هم پرداخت و تشریح کرد: ظهر روز تاسوعا بود که نیروها به چند گروه تقسیم شدند و شهید ابوتراب نیز با چند نیرو عازم نبردهای کوچه به کوچه شد.

وی ادامه داد: حدود ساعت 14 در حالی که ابوتراب با اعضای گروهش پیشروی‏های خوبی انجام داده بودند٬ با یک منطقه مین گذاری شده برخورد ‎کردند و انفجاری مهیبی در آن رخ داد. متأسفانه در آن انفجار٬ حاج صادق به شهادت رسید و ابوتراب و سه نفر دیگر مجروح شدند.

به گفته ابو غدیر٬ علی شبیب محمود (ابوتراب) ابتدا به درماندگاهی در دمشق منتقل شد و سپس به بیروت فرستاده گردید تا تحت درمان ویژه قرار بگیرد؛ اما متأسفانه به دلیل شدت جراحات در درمانگاه بیروت به خیل عظیم شهدا پیوست.

ارتباط مدافعان حرم با ایران و سپاه قدس

ایران و مدافعان حرم با یکدیگر مرتبط هستند. این حمایت بر اساس سیاست جمهوری اسلامی مبنی بر حمایت از حرم های اهل بیت و یاری مسلمانان مظلوم سوریه است.

ایران در تأسیس مدافعان حرم و آموزش نظامی به نیروهای مدافعان حرم نقش اساسی داشته است.

ارتباط مدافعان حرم با سوریه

سوریه یکی از ارکان مقاومت است. مدافعان حرم پس از شروع ناآرامی‌ها در سوریه و تهدیدات گروه‌های تکفیری نسبت به حرم حضرت زینب سلام الله علیها در سوریه، وارد صحنه نبرد با تکفیری‌ها در سوریه شد و در کنار ارتش سوریه به جنگ با تکفیری‌ها مشغول است و مدافعان حرم شهدای بسیاری را نیز در راه دفاع از حرم حضرت زینب تقدیم کرده است.

آزادسازی زینبیه و همچنین حفاظت از حرم حضرت رقیه س و حفاظت از مراقد متبرکه در سوریه از مهم‌ترین عملیات‌های مدافعان حرم در سوریه بوده است.

فعالیت مدافعان حرم در عراق

در حمله گروه های تروریستی و داعش به عراق و گرفتن نقاط شمالی و شهر موصل و گرفتن مناطق شمالی و غربی عراق توسط داعش در خرداد 1393 و همچنین حمله به سامرا و تهدید به تخریب حرم های اهل بیت در نجف و کربلا و کاظمین و همچنین صدور فتوای جهاد از طرف مرجع عالی قدر جهان آیت الله سیستانی در پیوستن افراد به نیرو های داوطلب مردمی و همچنین در عمل به دستور مرجعیت گروه های مدافعان حرم به مرکزیت حرم های مطهر جمع شدند و مانع حمله تکفیریون به شهر های مقدس و مردم عراق شدند

هم اکنون نیرو های داوطلب مردمی با همکاری ارتش عراق در حفاظت و دفاع از مراقد مطهر همکاری میکنند و هدف خود را نابودی تروریسم و تروریست های تکفیری وهابی سلفی در عراق اعلام کرده اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مدافعون - مدافعان حرم

مدافعان حرم

مدافعون